Naar Rotorua via Wai-O-Tapu - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Greetje en Geert Graaffop - WaarBenJij.nu Naar Rotorua via Wai-O-Tapu - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Greetje en Geert Graaffop - WaarBenJij.nu

Naar Rotorua via Wai-O-Tapu

Door: Greetje

Blijf op de hoogte en volg Greetje en Geert

10 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Woensdag 10 februari
Te Rotorua
Verslag dinsdag Naar Rotorua via Wai-O-Tapu
Dinsdagochtend zijn we op aanraden van een Hollands echtpaar onderweg naar Rotorua via Wai-O Tapu gereden. Want dit zou veel mooier en indrukwekkender zijn dan de Craters of the Moon. Wai-O-Tapu betekent Heilig Water. Het thermisch gebied beslaat zo'n 18 vierkante kilometer, waarvan een klein gedeelte open is voor publiek. Het gebied ligt vol ingezakte kraters, koude en kokende poelen van modder, water en stoomwolken. De kleurenvariatie in het gesteente wijst op de aanwezigheid van een groot aantal mineralen.
groen-arsenicum; paars-mangaan; oranje-antimoon; geel-zwavel; rood/bruin-ijzeroxide; wit-silicum
En inderdaad. Dit was veel mooier. Aan de ene kant hadden we pech, want de zon liet het afweten en met zon erbij worden de kleuren nog intenser. Maar aan de andere kant hadden we volgens de dame bij de ingang geluk. Want als de zon schijnt is het er bijna niet te harden. Nu was het op sommige plaatsen al warm. En over de geuren die hier en daar uit de grond opstijgen zullen we het maar niet meer hebben. Daar komt zelfs een goede vriend van ons uit Alkmaar niet bij in de buurt.
De pastelkleuren deden me ook aan de huttenverf van de JOL denken, maar of het wijs is er mee te gaan sjembekken betwijfel ik.
De kraters en poelen hebben toepasselijke namen zoals devil's home, schilderspallet en champagnepoel (ik gebruik de Engelse en Nederlandse namen door elkaar heen). Champagnepoel vanwege de vele kleine bubbeltjes. En in de Birds Nest Crater zitten in de wand holen waarin de spreeuwen en de mynahs hun eieren leggen. Die eieren blijven lekker warm. Een soort broedstoof.
Al met al waren we er een paar uur zoet mee. Buiten het park kwamen we ook nog langs een grote modderpoel waarin allemaal kleine blubberfonteintjes ontstonden. Het leken wel de bedriegertjes! Uiteindelijk lukte het er eentje op de foto te krijgen.
Het vakantiepark ligt dit keer binnen loopafstand naar het centrum., het is niet groot, maar gelukkig is het niet druk. De scholen zijn weer begonnen.
haere ra, GReeRt