Naar Waitomo - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Greetje en Geert Graaffop - WaarBenJij.nu Naar Waitomo - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Greetje en Geert Graaffop - WaarBenJij.nu

Naar Waitomo

Door: Greetje

Blijf op de hoogte en volg Greetje en Geert

12 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Waitomo Caves

vrijdag 12-02-16
Naar Waitotmo
Vanochtend hadden we geen tijd om lang te blijven hangen. Want we wilden als het even kon rond het middaguur in Waitomo zijn. Zodat we nog 2 grotten konden bezoeken. Natuurlijk ging de route ook dit keer door een mooi groen landschap. Hoewel de wegen nu toch wat drukker worden. En voor Hamilton belandden we zelfs op een echte 4-baans snelweg die zo nieuw was dat ie niet eens op de Tomtom stond en we de afslag misten. Terug rijden was geen optie, maar gelukkig gaf het niet al te veel oponthoud.
In Waitomo bleek de camping vlak naast het Grotteninformatiecentrum te liggen en konden we nadat we eerst de camper op de campingplaats gezet hadden zelfs naar de Grot met de Glimwormen lopen. Na wat overleg besloten we eerst de Ruakuri Cave te gaan. Daar werden we met een busje naar toe gebracht. De chauffeur bleek tevens onze gids te zijn. In de grot was het aangenaam koel. En donker natuurlijk. Maar er is overal de noodzakelijke verlichting aangebracht en de route is goed te belopen. Ook in deze grot zijn glimwormen te zien, maar hier is het hoofddoel de mooie formaties, miljoenen jaren geleden in het kalksteen ontstaan. In de Ruakuri Cave zijn ze ook aan het waterraften en zelfs aan het klimmen en abseilen. We kwamen onderweg zo'n groep tegen.
Om 17.00 uur konden we nog met de laatste groep de Glowworm Cave in. Hier mochten we geen foto's maken, want dit zou de glimwormen verstoren. Hier bevindt zich ook de grote kathedraalgrot waar de Nieuw-Zeelandse operadiva Kiri Te Kanawa optrad. Wij kregen vandaag een Maori lied te horen van onze vrouwelijke gids die ook al een goede stem bleek te hebben. Later hoorde we de gids van de volgende groep ook nog zingen. Om stil van te worden. Dat kwam goed uit, want bij de glimwormen moesten we ook stil zijn.
De Nieuw-Zeelandse glimworm is een ander soort dan de vuurvliegen en glimwormen in Europa, die tot de kevers behoren. Hier zijn het de larven van muskietachtige muggen die dunne hangende webben spinnen om insecten te vangen die met de rivier meekomen. De glimwormen lokken hun prooi met hun groene licht (hoe hongerige, hoe helderder ze glimmen).
Toen we weer buiten waren was het al 18.00 uur en we moesten nog boodschappen doen. Dit wilden we doen tegenover de camping, want daar was een winkel. Maar daar was maar weinig te koop. Geert moest zelfs bier kopen in de kroeg verderop. En er zat niets anders op dan we moesten uit eten. Wat naar nou! Gelukkig was er een goed restaurant op spuugafstand, we konden daar vandaan nog een overzichtsfoto van de camping nemen.
Tot morgen. Haere ra G&G