Van Nelson nr Picton - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Greetje en Geert Graaffop - WaarBenJij.nu Van Nelson nr Picton - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Greetje en Geert Graaffop - WaarBenJij.nu

Van Nelson nr Picton

Door: Greetje

Blijf op de hoogte en volg Greetje en Geert

03 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Picton

woensdag 3 februari
Van Nelson naar Picton
Het laatste stukje op het Zuideiland. Bijna met spijt gaan we hier vandaan. Oh, op het Noordeiland zal het ongetwijfeld ook mooi zijn. Maar daar is het toch drukker en misschien ook minder groen.
Maar eerst boodschappen doen in Nelson. De boerenmarkt viel een beetje tegen, zodat we toch maar weer onze proviandering in de Countdown moesten doen. De supermarkt ligt vlak naast het firestation, dat ze met een mooie gevelversiering verfraaid hadden.
Net buiten de stad wist ik nog een park met een windmolen, maar toen we er langs reden zag ik het al. Het was een Engelse windmolen met zelfkruiing. Op zich heel interessant, maar al het binnenwerk was er uit gesloopt.
Verder door het groene landschap. Hier voornamelijk naaldbomen. Het deed Geert een beetje aan een deel van Beieren denken (Ja, we blijven iedere keer weer een stukje Europa doorkruizen). De weg kronkelde weer lekker rond de bergen. Onze eerste echte stop was Havelock aan de monding van de Pelorus River. Het plaatsje is beroemd om de groene mossels. Eigenlijk was het plan om een portie te nuttigen. maart het was warm en Geert had nog niet zo'n trek. Die mosselen houd ik nog tegoed.
Op aanraden van de receptionist van het Holidaypark gingen we via Blenheim. Dit viel eerlijk gezegd een beetje tegen. Een kaarsrechte weg met links en rechts wijnvelden. maar het reed wel lekker door. Voor we het wisten waren we in Picton, waar we een kijkje wilden nemen bij de Edwin Fox, het oudste nog drijvende koopvaardijschip uit 1853. Het kleine museum bood leuke informatie. Maar het karkas van het schip viel een beetje tegen, wij zijn de replica's van de VOC natuurlijk gewend. Hoewel je wel moet bedenken dat het houten schip na het varend bestaan jaren gebruikt is als koelschip en ook als opslag voor kolen. Ook heeft het jaren verwaarloosd in de haven van Picton gelegen tot men het plan opvatte om het schip in het droogdok te zetten en te behouden.

Op weg naar de camping moesten we nog stoppen voor de trein die hier maar een keer per dag langskomt. Maar even later zaten we lekker uit het zonnetje naast de Mightycamper.
Morgen vroeg op want we moeten de boot halen.
Groeten uit een zonnig Picton, G&G

• 04 Februari 2016 - 06:38

Lien:

En dan op naar Rotaroa? Jullie gaan als een speer!